Nieuws

De coronacrisis en het wagenpark

02-06-2020 Helaas raakt de coronacrisis alle ondernemers. De transport- en logistieke sector, koeriersdiensten, gemeentes, GWW-sector, installatiesector, kortom alle branches hebben hier mee te maken. Bij de ene branche draait het wagenpark op volle toeren en bij de andere branche staan helaas alle voertuigen stil. Hoe zorgt u juist in deze tijd goed voor het wagenpark, wat betekent het voor de voertuigen en materieel als de werkzaamheden even stilstaan, of juist vaker draaien als ooit te tevoren?

Het wagenpark staat even helemaal stil
Wanneer het wagenpark stil staat, is het risico op diefstal van de voertuigen en materieel groter dan ooit. Daarom is het belangrijk om als ondernemer ervoor te zorgen dat de voertuigen veilig op een eigen (bewaakt) terrein staan. Blijf ook zoveel mogelijk toezicht houden op het terrein, ga regelmatig kijken en houdt hierbij ook de status van de voertuigen in de gaten. Helaas is diefstal natuurlijk nooit te voorkomen, maar wij kunnen er wel voor zorgen dat u op afstand uw voertuigen in de gaten kunt houden door middel van een Track & Trace systeem.
Altijd inzicht hebben in materieel is natuurlijk ook handig, materieel is kostbaar en het zoekraken hiervan kunnen ook zorgen voor hoge kosten. Met de EasyAsset Trackers vindt u zonder zorgen al uw waardevolle objecten terug. Gewoon door in te loggen op EasyTrack. Deze EasyAsset trackers zijn compact, hoogwaardig en duurzaam en zijn geschikt voor bijna elk type materieel.

Het wagenpark draait juist nú op volle toeren
Gelukkig is het aanpassingsvermogen en de creativiteit van veel ondernemers erg hoog. Het kan voor u als ondernemer nu juist drukker zijn door bijvoorbeeld de inzet van extra voertuigen en extra chauffeurs. Bezorging van producten is ook in deze coronacrisis onmisbaar geworden. Hoe bewaak je juist nú het overzicht?
Efficiënt plannen is vaak een grote uitdaging, hierbij dient u ook rekening te houden met de optimalisering van uw service en dienstverlening. Daardoor wordt het bijhouden van een nauwkeurige kilometer- en urenadministratie nog wel eens vergeten. EasyTrack kan dit hele proces voor u uit handen nemen. Altijd en overal inzicht in de actuele status van het wagenpark. In deze online omgeving kunt u gemakkelijk schakelen tussen onder andere de kaart met de locaties van uw voertuigen, de communicatie met uw chauffeurs en kunt u altijd diverse rapportages opvragen, zoals bezoekrapporten en urenregistratie. Onze systemen zijn uitstekend geschikt vanaf één voertuig tot aan wagenparken met honderden voer, vaar- en werktuigen.

Werkzaamheden op locatie
Met behulp van diverse maatregelen en instructies kunt u ervoor zorgen dat uw medewerkers veilig kunnen werken:
- Houd rekening met de reisadviezen van de overheid
- Houd de actuele informatie over het coronavirus en de richtlijnen van het RIVM in de gaten.
- Reinig de voertuigen regelmatig en zorg voor een hygiëne kit voor uw medewerkers.

Onze monteurs kunnen tot op heden hun werkzaamheden uitvoeren en volgen de richtlijnen van het RIVM. Onze monteurs zijn uitgerust met een hygiëne set en werken met beschermingsmiddelen.

Automatiseer uw ritregistratie met EasyTax

09 - 04 - 2019 Heeft u uw ritregistratie al op een rijtje voor de belastingaangifte? Maak het uzelf makkelijker door nu te kiezen voor geautomatiseerde ritregistratie met EasyTax. EasyTax voldoet aan alle eisen van de Belastingdienst en is gecertificeerd met het Keurmerk RitRegistratie Systemen. Meer weten? Lees hier alles over EasyTax Lees hier meer over EasyTax.

6 x de GDPR voor de fleetmanager

21 - 06 - 2018 Op 25 mei 2018 is de GDPR (AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht geworden, deze geldt voor alle bedrijven, van grote ondernemingen en overheidsinstanties tot kleine en middelgrote bedrijven. Met onze handige checklist wordt direct duidelijk hoever uw bedrijf is met de GDPR.

Wat is de GDPR?
De GDPR is de nieuwe wet- en regelgeving voor de wijze waarop bedrijven de persoonlijke gegevens van elke EU-burger dienen te beschermen.

Wat betekent de GDPR voor de fleetmanager?
Veel bedrijven kunnen doorgaan op dezelfde voet, aangezien de meeste GDPR-vereisten al onder de bestaande Privacywetgeving vallen. Toch zijn er enkele belangrijke veranderingen waarvan je op de hoogte moet zijn als je verantwoordelijk bent voor een wagenpark.

1 Compliance; ook voor uw wagenparkbeheer
Hoewel de Fleetmanager zelden de eindverantwoordelijke is voor naleving van de AVG-wetgeving, toch speelt hij een belangrijke rol bij het waarborgen van het rechtmatig gebruik van bestuurdersgegevens, uitvoeren en vastleggen van controles en het duidelijk communiceren van verantwoordelijkheden.

2 Meer nadruk op de rechten van het individu
Chauffeurs, samen met andere werknemers en relevante personen, moeten vooraf volledig geïnformeerd worden over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt, waarom, door wie en hoelang. Bovendien moet er de mogelijkheid zijn dat chauffeurs (beperkte) toestemming kunnen geven of intrekken. Fleetmanagers hebben voor het verwerken van kilometeradministratie of rijgedraganalyse rechtmatig en contractueel inzicht in deze telematicagegevens.

3 Breng risico’s in kaart
Het is verplicht om mogelijk misbruik van persoonsgegevens te identificeren en te minimaliseren. Breng daarom goed in kaart wie, hoe en waarom er gebruik gemaakt wordt van de persoonsgegevens.  Denk hierbij aan gegevens zoals GPS-locatiegegevens van uw chauffeurs, hun rijtijden, medische gegevens met betrekking tot rijvaardigheid of prestatie en disciplinaire informatie.

4 Eén Privacymanager binnen de organisatie
Doordat slechts één persoon verantwoordelijk is voor de gegevensbescherming binnen de organisatie, hoeven internationaal opererende bedrijven deze wetgeving alleen toe te passen in het land waar zij hun hoofdkantoor hebben.

5 Strengere eisen voor gegevensbeveiliging
De nieuwe wetgeving biedt meer bescherming tegen onbevoegd gebruik van persoonlijke gegevens. Deze bescherming is gebaseerd op een beoordeling van de gevoeligheid van de gegevens in kwestie. Vanuit het perspectief van een wagenpark kunnen gevoelige gegevens alles omvatten, van snelheidsoverzichten tot de GPS-locatiegegevens die worden gegenereerd door telematicasystemen.

6 Zwaardere boetes wegens niet-naleving
De kosten van niet-naleving van GDPR kunnen enorm zijn. Overtredingen kunnen resulteren in een maximale boete van € 20 miljoen of 4 procent van de jaaromzet – afhankelijk van welke het hoogste is.

Heeft u nog specifieke vragen over de GDPR voor de fleetmanager? Stuur uw vraag naar privacy@rietveld.nl

EasyTax ontvangt Keurmerk van Stichting Keurmerk RitRegistratieSystemen

15 - 05 - 2018 Onlangs hebben wij het Keurmerk RitRegistratieSystemen toegekend gekregen voor ons product EasyTax. EasyTax voldoet hiermee aan de eisen van de Belastingdienst voor een sluitende rittenadministratie en andere eisen vanuit de Stichting zelf, onder andere op het gebied van privacy en continuïteitswaarborging. Lees hier meer over EasyTax.

Meer informatie over onze producten? Neem contact op of ontvang een offerte en krijg een reactie binnen 24uur.