Op 25 mei 2018 is de GDPR (AVG – Algemene Verordening Gegevensbescherming) van kracht geworden, deze geldt voor alle bedrijven, van grote ondernemingen en overheidsinstanties tot kleine en middelgrote bedrijven. Met onze handige checklist wordt direct duidelijk hoever uw bedrijf is met de GDPR.

Wat is de GDPR?
De GDPR is de nieuwe wet- en regelgeving voor de wijze waarop bedrijven de persoonlijke gegevens van elke EU-burger dienen te beschermen.

Wat betekent de GDPR voor de fleetmanager?
Veel bedrijven kunnen doorgaan op dezelfde voet, aangezien de meeste GDPR-vereisten al onder de bestaande Privacywetgeving vallen. Toch zijn er enkele belangrijke veranderingen waarvan je op de hoogte moet zijn als je verantwoordelijk bent voor een wagenpark.

1 Compliance; ook voor uw wagenparkbeheer
Hoewel de Fleetmanager zelden de eindverantwoordelijke is voor naleving van de AVG-wetgeving, toch speelt hij een belangrijke rol bij het waarborgen van het rechtmatig gebruik van bestuurdersgegevens, uitvoeren en vastleggen van controles en het duidelijk communiceren van verantwoordelijkheden.

2 Meer nadruk op de rechten van het individu
Chauffeurs, samen met andere werknemers en relevante personen, moeten vooraf volledig geïnformeerd worden over hoe hun persoonlijke gegevens worden gebruikt, waarom, door wie en hoelang. Bovendien moet er de mogelijkheid zijn dat chauffeurs (beperkte) toestemming kunnen geven of intrekken. Fleetmanagers hebben voor het verwerken van kilometeradministratie of rijgedraganalyse rechtmatig en contractueel inzicht in deze telematicagegevens.

3 Breng risico’s in kaart
Het is verplicht om mogelijk misbruik van persoonsgegevens te identificeren en te minimaliseren. Breng daarom goed in kaart wie, hoe en waarom er gebruik gemaakt wordt van de persoonsgegevens.  Denk hierbij aan gegevens zoals GPS-locatiegegevens van uw chauffeurs, hun rijtijden, medische gegevens met betrekking tot rijvaardigheid of prestatie en disciplinaire informatie.

4 Eén Privacymanager binnen de organisatie
Doordat slechts één persoon verantwoordelijk is voor de gegevensbescherming binnen de organisatie, hoeven internationaal opererende bedrijven deze wetgeving alleen toe te passen in het land waar zij hun hoofdkantoor hebben.

5 Strengere eisen voor gegevensbeveiliging
De nieuwe wetgeving biedt meer bescherming tegen onbevoegd gebruik van persoonlijke gegevens. Deze bescherming is gebaseerd op een beoordeling van de gevoeligheid van de gegevens in kwestie. Vanuit het perspectief van een wagenpark kunnen gevoelige gegevens alles omvatten, van snelheidsoverzichten tot de GPS-locatiegegevens die worden gegenereerd door telematicasystemen.

6 Zwaardere boetes wegens niet-naleving
De kosten van niet-naleving van GDPR kunnen enorm zijn. Overtredingen kunnen resulteren in een maximale boete van € 20 miljoen of 4 procent van de jaaromzet – afhankelijk van welke het hoogste is.

Bij ons bent u in goede handen!

Wij zijn trots op onze klanten en geven hen graag het woord. Onze klanten gebruiken onze oplossingen op verschillende manieren, lees hier meer.

Alle referenties

"Remon Materieel over TraSec: "Al jarenlang gebruiken wij de systemen van TraSec voor ons wagenpark. Dit naar volle tevredenheid. Ze hebben een deskundige helpdesk en een uitstekende planning voor de afspraken"."

Remon Materieel
Remon Materieel B.V.

"Alle Lijnema–bestelbussen zijn uitgerust met een ritregistratiesysteem van TraSec. ‘In het geval van een tussentijdse bestelling weten we dankzij het track & trace systeem exact welke wagen daarvoor het best ingeschakeld kan worden. Daarnaast stelt het systeem ons in staat om klanten te informeren over het precieze tijdstip van de levering."

Accuservice Lijnema

Al onze oplossingen