Wanneer u meer dan 500 kilometer privé rijdt in een zakelijke voertuig, dient u bijtelling te betalen. Maar hoe wordt de bijtelling bepaald? En verandert er nog iets aan de bijtelling in 2022?

De bijtelling is afhankelijk van de fiscale waarde van de auto en de CO2-uitstoot. De fiscale waarde is de nieuwprijs van de auto inclusief btw, bpm en fabrieksopties, maar zonder de verplichte afleverkosten. De officiële prijslijst van de importeur geeft aan wat de fiscale waarde is.

Wat is bijtelling?

Wanneer u meer dan 500 kilometer privé rijdt in een zakelijke voertuig, dient u bijtelling te betalen. Daarom wordt een bedrag (de bijtelling) bij uw inkomen opgeteld. De Belastingdienst ziet dit namelijk als loon of inkomen in natura. Deze situatie geldt voor zowel werknemers als ondernemers. 

  •   Bij meer dan 500 privékilometer op jaarbasis betaalt u bijtelling.
  •   Slechts 1 x per jaar kunt u de verandering doorgeven aan de Belastingdienst van niet bijtellen, naar wel bijtellen (of andersom).
  •   Het percentage van de bijtelling blijft maximaal 60 maanden geldig vanaf de eerste tenaamstelling van de auto.
  •   De bijtelling wordt berekend over de fiscale waarde van de auto.
  •   Bijtelling geldt voor personenwagens, maar ook voor bedrijfswagens.

Wat verandert er in 2022?

De bijtelling voor 2022 blijft ongewijzigd. Dat betekent dat er voor alle auto’s een bijtelling geldt van 22% over de cataloguswaarde.

Elektrische voertuigen krijgen minder korting in 2022

Elektrische auto’s krijgen echter een korting op deze bijtelling. In 2021 is deze korting 10% en betaalt u (22-10=) 12% bijtelling. Voor voertuigen die in 2022 geregistreerd worden wordt deze korting echter verlaagd naar 6% en bedraagt de totale bijtelling (22-6=) 16%.
Maar let op: Deze 16% geldt alleen over de eerste € 35.000 (is in 2021 nog € 40.000). Is de cataloguswaarde van de auto hoger? Dan betaalt u over het resterende bedrag de normale 22% bijtelling.

De bijtelling berekenen voor 2022

De CO2-uitstoot bepaalt het bijtellingspercentage. Bij 1 gram CO2-uitstoot (zoals benzine, Diesel of Hybride) of meer geldt het standaard 22% bijtellingtarief. Voor auto’s zonder uitstoot, wordt een bijtellingsvoordeel toegekend. 

Voor 2022 geldt: een auto zonder uitstoot heeft 16% bijtelling. Voor deze, volledig elektrische auto’s, met een DET (Datum Eerste Toelating) in 2022 geldt dan 16% bijtelling tot € 35.000. Voor elke euro boven de € 35.000 betaalt u 22% bijtelling.


Hoe bereken ik mijn bijtelling?

Voorbeeld: u rijdt een zakelijk voertuig (benzine) met een cataloguswaarde van € 30.000 dat betekent dat u in 2022 dus 22% bijtellingskosten dient te betalen. Met de bijtellingsregels voor 2022 betaalt u dus: € 6.600 aan bijtellingskosten. Dit is de bruto bijtelling.


Hoe bereken ik nu de netto bijtelling?

Hiervoor neemt u het belastbare jaarinkomen + de bijtelling. Wanneer u belastbare jaarinkomen € 40.000 zou zijn, komt het neer op € 40.000 + € 6.600 = € 46.600. Hierna bekijken we de belastingschijf, in dit geval zou u in belastingschijf 3 zitten (38,1%).

De netto bijtelling komt dan op (€ 6.600 x 0.3810) € 2514,60. Dat betekent dat de bijtelling per maand neer komt op € 209,55.

Geen bijtelling betalen in 2022? Beslis voor 1 januari!

Voorkom dat u bijtelling hoeft te betalen in 2022! Geef op tijd door aan de Belastingdienst als u geen Bijtelling wenst te betalen in 2022, doe dit uiterlijk op 31 december 2021. Ritregistratie bijhouden kost veel tijd, u dient elke rit bij te houden en te noteren. 

EasyTax RitRegistratie van TraSec neemt dit voor u uit handen. EasyTax houdt alle ritten automatisch bij. Het enige wat u hoeft te doen is de verklaring van “geen privégebruik” in te vullen bij de Belastingdienst.

EasyTax Keurmerk Ritregistratie

RitRegistratie volgens het Keurmerk RitRegistratieSystemen

De Stichting heeft een onafhankelijk bestuur en geen winstoogmerk. TraSec heeft als leverancier van EasyTax aan de stichting verklaard te voldoen aan de eisen van het Keurmerk. De stichting heeft EasyTax door een onafhankelijk instituut geauditeerd en daarbij zijn de volgende elementen getoetst:

  • Eisen van de Belastingdienst (conform “Normenkader” en beveiliging gegevens)
  • Continuïteit waarborging van de leverancier
  • Privacy waarborging van de geregistreerde gegevens

© TraSec B.V., 2021

Meer weten?

Stuur uw bericht of vraag een vrijblijvende offerte aan.







    * verplichte velden

    Bij ons bent u in goede handen!

    Wij zijn trots op onze klanten en geven hen graag het woord. Onze klanten gebruiken onze oplossingen op verschillende manieren, lees hier meer.

    Alle referenties

    "Remon Materieel over TraSec: "Al jarenlang gebruiken wij de systemen van TraSec voor ons wagenpark. Dit naar volle tevredenheid. Ze hebben een deskundige helpdesk en een uitstekende planning voor de afspraken"."

    Remon Materieel
    Remon Materieel B.V.

    "Alle Lijnema–bestelbussen zijn uitgerust met een ritregistratiesysteem van TraSec. ‘In het geval van een tussentijdse bestelling weten we dankzij het track & trace systeem exact welke wagen daarvoor het best ingeschakeld kan worden. Daarnaast stelt het systeem ons in staat om klanten te informeren over het precieze tijdstip van de levering."

    Accuservice Lijnema

    Al onze oplossingen



    Keurmerk ritregistratiesystemen